A kimonó a japán nemzeti viselet. A kimonó szó eredetileg minden viselt
ruhára használatos kifejezés volt, és csak később korlátozódott egy
bizonyos ruhadarabra.
A kimonó a legtöbb nyugati öltözéktől eltérően nem követi a test vonalát,
szabásvonala szögletes. Tradicionálisan a köpeny baloldali végét hajtják
rá a jobboldalira (fordítva csak a halottak felravatalozásán szokás, élő
személynek balszerencsét hoz).

Története
A kimonó ázsiai közvetítéssel vált Japán nemzeti viseletévé, és számos
változáson ment keresztül. Az első kimonó-szerű viseletek a Yamato
korszakban (Kr.u.250-710) jelentek meg a nők körében, ezt akkor
kinu-mo névvel illették, és leginkább egy redőzött, földig érő
selyemszoknyából, illetve hosszú ujjú felsőrészből állt.
A Nara korban (710-784-ig) megindult az intenzív kereskedelmi viszony
Kínával, így az országban erős kínai hatás figyelhető meg a viseletekben
is. A hölgyek a kínai udvari etikett szerint öltöztek, amely előtérbe
helyezte a színeket és a virágmintákat; a férfi viselet pedig leginkább a
test alakjának mind robusztusabbnak való feltüntetését szolgálta: bő
szárú nadrágok és bő ujjú ingek voltak divatosak, amelyeket az
ízületeknél szűkítettek, ezáltal „puffosítva” az anyagot.
Az igazi áttörést a kimonó történetében a Heian-kor (794-1192) hozta. Az
öltözködési szokásokat a kilencedik század derekáig a Tang dinasztia
udvari viseletei diktálták: ezeket másolták az előkelők, az ő ruháikat
pedig a szolgálók. A viszonylag békés időszakban virágzott az udvari
élet, a szerelmi líra, és a fokozott esztétikum iránti hajlam, amely
elsősorban a ruhák minőségének ugrásszerű javulásában, és az eltúlzott
méretekben nyilvánult meg. A korszak női kimonójának neve junihitoe,
amely legalább tizenkét köntösből állt, de rangtól és gazdagságtól
függően akár a húsz réteget is elérte. Mindehhez hosszú, simára fésült
hajviselet (tarekami) társult, a konty és a hajdíszek nem voltak ismertek.
A Heian-kor más módon is rátette bélyegét a későbbi divatra: ekkor vált
szokássá, hogy a férfiak is felsőruházat gyanánt hordják azt a köntöst,
amely a junihitoe legfelső rétegét képezte, és általában a legdíszesebb
volt. Hogy elegánsabb benyomást keltsen, a köntös alját henger
formában vastagították meg és varrták fel - ez lett az elődje a későbbi
esküvői kimonóknak (uchikae), illetve a színházi kimonóknak is.
A Kamakura (1192-1333) és Muromachi (1336-1573) korszakban
következett be a szamurájok felemelkedése. A ruhákat korszerűsíteni
kellett, így a sok egymásra boruló réteg és lefelé bővülő fazon helyett az
egyenes, minél praktikusabb szabás lett divatos. A Muromachi
korszakban élte Japán a középkor legszegényebb éveit, így a ruhák
kialakítására az anyaggal való spórolás jellemző. A férfi (szamuráj)
viselet neve hitatare, ez formájában már erősen emlékeztetett a mai
kimonóra.
Az Edo-korban (1600-1867) az ország fellélegzett a polgárháborús évek
után, így ismét volt lehetőség a művészeteknek hódolni. A hajviseletek
ekkor kezdtek egyre bonyolultabb formákat ölteni, illetve a színjátszás,
valamint a gésa-életmód elterjedésével az öltözködés kifejezőbbé válása
is megfigyelhető. A férfiak között elterjedt a hakama viselete, amely
később praktikus okokból (lovaglás) önálló viseletté vált. A szamurájok
feleségei és az udvarhölgyek, hogy szellemiségében elkülönüljenek az
„önmagukat áruló”, a kimonót reklámtáblának használó pórnéptől,
egyszínű, leginkább fehér kimonókat hordtak, azok fölött pedig drága
uchikae-köntöst.
Ugyancsak az Edo-korra tehető a kimonófestési eljárások elterjedése,
elsősorban a yuzen-zome technikáé, amely leginkább a stencilezáshez
hasonló. Az elegáns kimonók egyáltalán nem, vagy alig voltak díszítve, a
kevesebb-több elve alapján; ugyanakkor a paraszti lakodalmakban, vagy
az egyszerűbb nép körében népszerűek voltak a színes és eltúlzott
minták is.
Az Edo-korszak végén már érezni lehetett a változás szelét, és Japán az
európai forradalmi hullám utórezgéseként megbuktatta a sógunátust,
helyreállítva a császárságot, és új, virágzó korszakot kötve ezzel Meiji
(1868-1912) nevéhez. A kimonó elnyerte mai formáját, és elsősorban a
kiotói gésák hagyományőrzésének köszönhetően ma csaknem mindent
tudni lehet a korabeli kimonóviselés jellegzetességeiről és
jelképrendszeréről. Inkább a motívumok gazdagodásáról van szó,
mintsem a kimonó formai változásáról.
Az ezt követő Taisho-kor (1912-1926) kimonói szolgáltak mintául az
egész huszadik század kimonóviseletének. A második világháborús
vereség és a nyugati hatás következtében a kimonó először a férfiak
köréből tűnt el teljesen, majd lassan a nők is nyugati stílusú ruhára
cserélték az utcai viseletet, noha otthon, és különösen nyáron
szívesebben hordták a számukra kényelmes, megszokott ruháikat.
Napjainkban a kimonó már kizárólag alkalmi viseletnek számít: a
gyerekek a sichi-go-san alkalmával viselnek csak kimonót. A felnőttek
közül a lányok a Seijin-no-Hi alkalmával kapnak egy furisode nevű
kifejezetten hajadon lányoknak szánt, hosszú ujjú, díszes kimonót. Ezt
leszámítva kimonót leginkább esküvőn, temetésen, teaceremónián
szokás viselni. A kimonó nyári változata, a yukata, amely pamutból
készül, és mindössze egy rétegből áll, nagyon népszerű viselet
Japánban mind a mai napig; ugyanis kényelmesebb benne elviselni a
hőséget. Illetve ez a hagyományos viselet a nyári tűzijátékok nézéséhez
is.
A kimonó fajtái
A kimonó típusai között külön kell választani a formai elemeket és a
díszítő mintákat. Formai szempontból különbséget teszünk férfi és női
kimonó között, illetve a női kimonókon belül elkülönítjük az esküvői
viseletet. A fennmaradó rész csakis az alapján oszlik meg, hogy az adott
kimonóhoz mennyi anyagot használtak fel.
A kimonó mértékegysége a tan, egy tan egy 12 m x 37 cm hosszú csikot
jelöl egy bizonyos anyagból. Egy tradicionális női kimonó alapanyaga
egy tan, egy furisode kimonóhoz, vagy a gésák tánchoz viselt
kimonóihoz két tan anyag szükséges. A női kimonó egy darabból áll,
melynek két oldala szimmetrikus egymással. A kimonó ujjai nem
egyenesen bővülnek, hanem az alkar és a csukló közötti részen található
egy lecsüngő, zseb szerű rész - ez az, ami a tölcsérujj benyomását kelti.
Tomesode
A férjezett, illetve idősebb hölgyek alkalmi viselete a tomesode. Általános
jellemzője, hogy egyetlen alapszínnel rendelkezik, amely komolyabb
alkalmakkor (pl. temetés) fekete (kurotomesode), máskor bármilyen
színű ( irotomesode). A kimonó alsó részén, vagyis a boka és a térd
magassága között egyetlen, nagyméretű, és összetett minta fut körbe. A
Meiji-korban és a Taisho-korban ez a minta tökéletesen szimmetrikus
volt, és az alap háttérszín legtöbbször élénk kék, mályva vagy piros volt
fiatal asszonyok esetében, idősebb hölgyeknél világos pasztellszínű.
Mivel manapság fiatal nők ritkán hordanak tomesodét, így a színes
alapúak szinte teljesen eltűntek a piacról.
Tomesode
Houmongi, Tsukesage
Ez a két kimonófajta szabásra megegyezik a tomesode alakjával.
Mindkettőt látogatóba, vagy vendégek érkezéséhez vették fel. A háttér itt
is egyszínű.
A tsukesage esetében a mintázat csaknem megegyezik az irotomesode
mintájával, de itt a kimonó alján található motívum aszimmetrikusan, a
vele ellentétes oldalon lévő ujjon kicsiben megismétlődik.
A houmongi eredtileg ugyancsak alul rendelkezett mintával, amely
azonban „felfelé törekszik”, vagyis olyan benyomást kelt, mintha alulról
felfelé haladna; megjelenik a kimonó ujjának alsó részén, illetve a gallér
körül is.
Tsukesage
Kimono, komon
A kimono itt nem a különböző fajták gyűjtőneveként jelenik meg,
hanem egy bizonyos formájában. A szabás itt is a tomesode irányát
követi, de a színes háttér előtt az egész kimonót beborítja egy bizonyos
mintázat, mégpedig arányosan. Ezt a fajta kimonót idős hölgyek hordják
utcai viseletként, de régen ez volt a mindennapos ruházat vásárláshoz,
sétához.
A komon a kimono olyan változata, amelyen ugyanaz a motívum
ismétlődik a teljes ruhán.
Komon
Furisode
A furisode a legnagyobb, legszebb, legdíszesebb kimonó valamennyi
közül. A Meiji- korban a tomesode mintavilágát követte, csak a furisode
ujja kétszer olyan hosszú volt, illetve gyakran a földig is leért. Később
diavtba jöttek a teljes hosszában mintás furisodék, illetve az alap
mintázatra ráépülő kisebb minták is. Manapság a létező összes szín- és
formavilágban megtalálható, ízlésnek megfelelően; az ujja változatlanul
földig ér.
Furisode
Férfi kimonó
A férfi kimonó hagyományosan két részből áll: egy nadrágból (hakama)
és egy, a női kimonók szabását követő, ugyanakkor rövid felsőrészből
(haori). Régen szokás volt a férfiak számára is kimonót viselni alul, és
arra húzni a hakamát, illetve fölé venni kabátként a haorit. A színekre
általában a visszafogottság jellemző: a fekete, a szürke, a sötétkék és a
sötétzöld dominálnak. A férfi kimonó egyetlen igazi dísze a haori kötője
volt, ezt gyakran korálból, elefántcsontból faragták, és ékszerként
viselték.
Férfi kimono
Uchikae
A Heian-korban kialakult felső kimonó, amelynek alsó szegélye
párnázott. Ma már csak esküvőre és színházi kosztümként viselik.
Esküvői kimonó
A japán esküvői viselet rendkívül összetett, ugyanakkor sokoldalú is.
Függ attól, hogy az adott esküvő buddhista vagy sintoista szellemben
köttetik-e meg, esetleg polgári házasságkötésről van szó. De manapság
már a tradíciókon felül a menyasszony ízlése is mérvadó: vannak, akik a
„fehér” esküvőt preferálják, míg mások a színeset.
A hagyományos japán fehér esküvői kimonó (shiromuku) több rétegből
áll: alsóruházatként egy hófehér furisode (oh-furisode), fölötte általában
fehér uchikae, amely azonban lehet piros, arany, anyagában fényes
szálakkal átszőtt, „hivalkodóbb” is. Az esküvői viselet kiegészítője egy
díszes paróka és hozzá való kalap.

Hagyományos esküvői kimono
Yukata
A yukata anyaga a többi kimonóéval szemben nem selyem, hanem
pamutvászon. Csak nyáron, májustól szeptemberig szokás viselni, és
nem vesznek alá alsóruházatot. Tekintettel a mai fiatalokra legtöbbször
előre megkötött obit adnak hozzá.
Hagyományos yukata
Megjelenés
Régen a kimonók hagyományosan csak selyemből készülhettek, kivéve
a yukatát, amelyet akkor is pamutból varrtak. A selyemnek különféle
változatait használták, mint a rinzu (a damaszthoz hasonló, anyagában
szőtt mintás selyem), a chirimen (kreppselyem), a kinsha (a chirimen
selyem tovább finomított, nehéz esésű változata), a sha (kevésbé finom
szövésű selyem), a ro (selyemszitaszövet), az aya-ori (selyemsávoly)
illetve hira-ori (egyszerű szövet).
A kimonók alapanyagán felül számít még a selyem feldolgozása. Ma már
a legtöbb kimonó a két forma közül az egyikbe tartozik.
Shibori
A shibori technika leginkább a batikoláshoz hasonló. Egy
rongylabdával viszik fel a festékanyagot a selyemre, ezzel alakítva ki a
mintákat. A shibori technikának kialakultak toábbi vállfajai is:
- Tsujigahana - a technika csaknem ötszáz éves, Itchiku Kubota volt a
leghíresebb művésze, aki az Edo-korban élt, és az akkoriban
tsujigahanának nevezett technikát alakította át, és alkotott gyönyörű
mintákat; attól kezdve pedig csak az általa kifejlesztett metódussal festett
kimonókra használták. A szokásos shibori technikát utólag gyakran
aprólékos kézifestéssel látják el, kitöltve a nagyobb terű motívumokat.
- Kanako - a kanako szó őzet jelent, a mintázat az őz hátán található
pöttyök után kapta a nevét; a festéket elszórtan, pöttyözve viszik fel az
anyagra.
Yuzen
A yuzen-technika a Genroku korban (1688-1704) alakult ki, és Miyazaki
Yuzensai festőművész nevéhez fűződik, aki Kiotóban élt. A yuzen
technika egyik fajtáját ezért nevezik kyo-yuzennek, míg a másik híres
festési technikát kaga-yuzennek nevezik.
A yuzen eljárás során évszázadok óta változatlan recept szerint készülő,
csupa természetes anyagból álló festékkel aprólékosan díszítik a már
készen megvarrt, egyszínű kimonót. Az ilyen kézi festés során
természetesen minden darab különbözik, ezért csillagászati összegekbe
kerül.
Modern eljárások
Ma már készülnek kimonók műselyemből, elasztánnal kevert selyemből;
a mintázatokat pedig kézi festés helyett leginkább az anyagában szőtt
motívumok, a kitöltő hímzés, esetenként a nyomtatott motívumok
váltották fel.
Színek és minták
A kimonó alapszíne és mintázata függött a társadalomban betöltött
státusztól, és sokkal inkább az illető származását, mintsem
ízléséttükrözte. A huszadik században minden évtizednek megvolt a
maga divatos motívum-rendszere, amely sűrűn visszaköszönt az
akkoriban varrott darabokon.
|